
Impact case study (REF3b)  

Page 1 

Institution: Loughborough University 
 
Unit of Assessment: D36b Communication, Cultural and Media Studies, Library and 
Information Management 
 
Title of case study: Improving the impartiality of the BBC's coverage of the Middle East and 
North Africa 
 
1. Summary of the impact (indicative maximum 100 words) 

The Loughborough Communication Research Centre at Loughborough University has been 
instrumental in improving the impartiality of BBC news and current affairs coverage of events in the 
Middle East and North Africa (MENA). The Centre was commissioned by the BBC Board of 
Governors (and its successor body, the BBC Trust) to assess its coverage of the Israeli-Palestinian 
conflict (in 2006) and of the Arab Spring (in 2011). The analyses of BBC output led to 
demonstrable, on-going and significant changes in the BBC's way of providing impartial coverage 
of these conflicts. The reports have also precipitated considerable media debate in the UK and 
internationally indicating the significance and reach of our research. 

2. Underpinning research (indicative maximum 500 words) 

The Loughborough Communication Research Centre (LCRC) has established a world-leading 
reputation in both academia and newspaper and broadcasting industries for conducting large-
scale, high-profile and exceptionally rigorous analysis in 'real-time' [3.1]. The expertise of the 
LCRC has been extended, both methodologically and empirically, since 2000 to include 
comparative analysis of international news and current affairs generally and MENA in particular 
(with the appointments of Professor John Downey (2000-present), Dr John Richardson (2012-
present) and Dr James Stanyer (2005-present) [3.2, 3.3, 3.4]. 
 
Review of Coverage of the Israeli-Palestinian Conflict 2006 
In 2005 the LCRC (Professor Peter Golding (1990-2010), Professor David Deacon (1990-present), 
Downey, Richardson, Dr Dominic Wring (1997-present)) was approached by the BBC's Board of 
Governors to tender for a content analysis of the BBC's coverage of the Israeli-Palestinian conflict, 
by distance the most controversial aspect of the BBC's output both domestically and 
internationally. The LCRC's bid was judged to be 'outstandingly the best' by the BBC Governors' 
selection panel (4 universities submitted a tender).  
 
The results of the content analysis were rigorously reviewed by a panel of 5 experts (including 
eminent journalists and academics such as Professor Stewart Purvis), by the BBC Board of 
Governors, and by the BBC Executive (including Malcolm Balen, Senior Editorial Advisor to the 
Director of BBC News). The report is published on the BBC Trust website and was also subject to 
considerable media scrutiny and debate in the UK and internationally [3.5]. 
 
Findings 
The results confounded media industry and political elite perceptions that the BBC is generally pro-
Palestinian in its accounts of events. The major conclusions of the 25,000 word report were that 
while there was an ostensible balance in the representation of Israeli and Palestinian political 
elites, coverage lacked historical context, was inconsistent in the extent of coverage, and that there 
was imbalance in the reporting of fatalities and casualties.  
 
Review of Coverage of the Arab Spring 2012 
In 2011 the LCRC (Deacon, Downey, Stanyer, Wring) was approached by the BBC Trust to tender 
for a content analysis of coverage of the events known as the Arab Spring. For the first time the 
analysis included BBC international broadcasts (BBC World) and an international broadcaster, Al 
Jazeera English, as well as domestic competitors to the BBC.  
 
The report was rigorously reviewed by an independent expert (Edward Mortimer, former Director of 
Communication for the UN General Secretary Kofi Annan), a consultant employed by the BBC 



Impact case study (REF3b)  

Page 2 

Trust (Kam Atwal), BBC Trust's Head of Editorial Standards (Fran O'Brien), and the BBC Executive 
(most notably Malcolm Balen, Senior Editorial Advisor to Helen Boaden, formerly Director of BBC 
News). 
 
Findings 
The major conclusions, presented initially orally to the BBC Trust and subsequently in a 20,000 
word written report, were: there was a considerable change in the character of reporting over time: 
initial absence of coverage followed by inattention and incredulity by experts interviewed by the 
BBC giving way to reporting of the exhilaration and euphoria of Spring 'revolutions' to be in turn 
surpassed by an exploration of the ambiguity and ambivalence of events in the Autumn and 
beyond; there was substantial geographical variation in coverage of North African and Gulf State 
conflicts; there was a predominance of reporting of Western political actors in contrast to Russian 
and Chinese elites; that user-generated content (UGC) tended to be used without caveats; and 
that there was scant provision of historical context in broadcast output with little reference made to 
more extensive coverage available on the BBC website [3.6]. 

3. References to the research (indicative maximum of six references) 

3.1. Deacon, D. (2007) Yesterday's Papers and Today's Technology: Digital Newspaper Archives 
and 'Push Button' Content analysis, European Journal of Communication, 22(1), 5-25, ISSN: 
0267-3231. DOI: 10.1177/0267323107073743 

European Journal of Communication has an impact factor of 1.050 and is ranked 24/72 in 
Communication 

3.2. Downey, J. and Stanyer, J. (2010) Comparative media analysis: Why some fuzzy thinking 
might help. Applying fuzzy set qualitative comparative analysis to the personalization of 
mediated political communication, European Journal of Communication 25(4), 331-347, DOI: 
10.1177/0267323110384256 

This article won the award for the best article of the year in European Journal of 
Communication in 2010. European Journal of Communication has an impact factor of 1.050 
and is ranked 24/72 in Communication 

3.3. Downey, J. (2006) Surveillance from below? The Electronic Intifada. In Sarikakis, KE and 
Thussu, D (ed), Ideologies of the Internet, Hampton Press, pp.147-162, ISBN: 
9781572735972 

3.4. Richardson, J and Barkho, L (2009) Reporting Israel/Palestine Ethnographic insights into 
the verbal and visual rhetoric of BBC journalism, Journalism Studies, 10(5), 594-622, ISSN: 
1461-670X. DOI: 10.1080/14616700802653057 

Journalism Studies has an impact factor of 0.536 and is ranked 49/72 in Communication: 

3.5. Downey, J., Deacon, D., Golding, P., Richardson, J., Wring, D. (2006) The BBC’s 
Reporting of the Israeli-Palestinian Conflict August 1 2005 – January 31 2006, 1-105 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/govs/loughborough_final.pdf 

This report for the BBC Board of Governors was rigorously reviewed by an independent 
panel of 5 experts, BBC Governors Editorial Standards Committee, and the BBC Executive. 
It is published on the BBC Trust website and has been subject to considerable media 
scrutiny and debate internationally. It has been cited 9 times in academic journal articles 

3.6. Downey, J., Deacon, D., Stanyer, J., Wring, D. (2012) A BBC Trust report on the 
impartiality and accuracy of the BBC's coverage of the events known as the “Arab Spring”: 
Content Analysis, 1-91 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/arabspring_impartiality/appendi
x_a.pdf 

This report was rigorously reviewed by independent expert Edward Mortimer, Fran O'Brien 
(Head of Editorial Standards for the BBC Trust), additional consultants employed by the BBC 
Trust, Malcolm Balen (special editorial advisor to Helen Boaden, formerly Director of BBC 
News), and the BBC Executive. It is published on the BBC Trust website and was subject to 



Impact case study (REF3b)  

Page 3 

media scrutiny internationally. 

Grants 

£50,320 Golding, P., Downey, J., Deacon, D. & Wring, D. (2005-6) Content Analysis of BBC 
Coverage of the Israeli-Palestinian Conflict, BBC Board of Governors. 

£73,562 Downey, J., Deacon, D., Stanyer, J. & Wring, D. (2011-2) Impartiality & Accuracy review 
of the BBC’s coverage of conflict, in particular the Arab Spring, BBC Trust 

 
4. Details of the impact (indicative maximum 750 words) 

The Loughborough Communication Research Centre research has had an impact both on the 
BBC's coverage of the Israeli-Palestinian conflict and the Arab Spring and the media debate about 
how these conflicts are reported by media institutions. 
 
Review of the Coverage of the Israeli-Palestinian Conflict 
Impact 1: Improving the impartiality of the BBC's coverage   
Sir Quentin Thomas (then President of the British Board of Film Classification and previously 
Political Director in the Northern Ireland Office and at one time civil servant in the Home Office 
responsible for broadcasting policy) was chair of a 5 member panel conducting, on behalf of the 
BBC Governors, the 2006 Impartiality Review of coverage of the Israeli-Palestinian conflict. The 
Panel found the LCRC report very helpful and the Thomas report was informed by it in making its 
four main recommendations: 'the BBC should provide more consistently a full and fair account'; 
'the BBC should provide an editorial 'Guiding Hand''; 'the BBC should get the language [of the 
conflict] right'; and 'the BBC should make purposive and not merely reactive efforts to explain the 
complexities of the conflict' [5.1, Chairman of panel; 5.2, member of panel]. 
 
In response to the report the BBC Executive proposed an 'enhanced role for our Middle East editor 
[Jeremy Bowen] in helping to formulate...overall coverage strategy'; the appointment of a West 
Bank correspondent; the development of an approved lexicon of the conflict for use by journalists 
and made partially available to the public; and to commission a new website that will provide 
background and context to the conflict. These proposed changes were accepted by the BBC 
Governors and subsequently implemented by the BBC. These changes to BBC structures and 
practices in Middle East reporting are still in place in 2014. 
 
Impact 2: Contributing to public debate about media coverage of the conflict 
Coming on the heels of the Hutton Inquiry the review based on the research cited in section 2 
aroused considerable attention internationally in public spheres as a subject for news and 
comment (as well as coverage in the 'quality' and mid-market UK national newspapers it was 
reported on, amongst others, in The Economist, The Jerusalem Post, The Washington Post, The 
Australian, The Irish Times). Two headlines capture the aftermath of the report. In The Economist 
'the BBC shrugs off criticism of its coverage of the Israeli-Palestinian conflict' (22/6/2006) and 
Martin Walker in The Times 'The BBC pro-Israeli? Is the Pope Jewish?' (11/5/2006). Clearly the 
review challenged dominant perceptions of BBC coverage both within the BBC and within the 
industry more generally and continues to affect media debate about the BBC’s reporting of the 
conflict (for example, Jonny Paul’s article about the BBC’s reporting of Israel in The Jerusalem 
Post (16/4/2009)). [5.5, 5.6, 5.7]. 
 
Review of the Coverage of the 'Arab Spring' 
Impact 1: Improving the impartiality of the BBC's coverage 
In 2011 the Trust appointed Edward Mortimer (former Times and FT leader writer, highly-respected 
expert in the field, and former Director of Communications to Kofi Annan while he was General 
Secretary of the United Nations) to review the BBC's coverage of the Arab Spring…his report drew 
substantially on LCRC findings [5.3, independent expert appointed by BBC Trust; 5.4, BBC Trust 
Head of Editorial Standards]. 
 
As a result of the research as cited in section 2, the BBC Trust concluded (after taking into account 
the BBC Executive response) that: 1. 'The BBC's coverage of this series of events was generally 



Impact case study (REF3b)  

Page 4 

impartial. There were, however, points where coverage could have been fuller in various 
geographical areas at different times. Some countries had little coverage, others could have been 
followed up more fully and there could have been fuller examination of the different voices which 
made up the opposition to various incumbent governments. In addition a broader range of 
international reaction could have been covered.' 2. 'The Trust welcomes the Executive’s 
recognition that the BBC could have made better use of references to the website within broadcast 
items for those interested in more information or background, and encourages its use in particular 
on those outlets which attract younger audiences.' and 3. 'In order to safeguard audiences‟ trust, 
the BBC should consider how it might better share more effectively with the audience the rigorous 
vetting process to which all User Generated Content (UGC) is subjected.'  The BBC's Director of 
News updated the Trust on progress made in implementing changes to structure and output in 
summer 2013. 
 
Impact 2: Contributing to public debate about media coverage of the 'Arab Spring' 
The public reception of the Arab Spring impartiality was less heated than the 2006 review. The 
findings were reported on widely in the UK 'quality' and mid-market newspapers and in industry 
journals such as Broadcast and The Hollywood Reporter. Most of the press reaction focused on 
the use of User Generated Content and the lack of background and context, issues brought to light 
by LCRC's content analysis (for instance, see Ben McDowell's Guardian article referencing the 
LCRC research on 22/6/2012) [5.8].  
 
5. Sources to corroborate the impact (indicative maximum of 10 references) 
 
The following sources of corroboration can be made available at request: 
 
5.1. Chair of the Board of Governors Independent Panel of Experts on the BBC's coverage of the 

Israeli-Palestinian conflict 

5.2. Member of the Board of Governors Independent Panel of Experts on the BBC's coverage of 
the Israeli-Palestinian conflict 

5.3. Independent Expert appointed by the BBC Trust to review the BBC's coverage of the 'Arab 
Spring' 

5.4. Head of Editorial Standards, BBC Trust 

5.5. The Economist  'The BBC: Walking the Line' 22/6/2006 
http://www.economist.com/node/7086836 

5.6. Martin Walker 'The BBC pro-Israeli? Is the Pope Jewish?' The Times (11/5/2006) 

5.7. Jonny Paul ‘BBC watchdog partially upholds complaints of inaccurate reporting on Israel by 
Middle East editor’ The Jerusalem Post (16/4/2009) 

5.8. Ben McDowell 'BBC considers labelling user-generated content used in news items' 
(22/6/2012) http://www.guardian.co.uk/media/2012/jun/26/bbc-warn-user-content 

 


